Από το τεύχος Δεκεμβρίου έχει ξεκινήσει από την στήλη των σκοπευτικών μια βαθιά προσέγγιση στις μικρές λεπτομέρειες, που συντελούν στην εξέλιξη και στην ικανότητα για υψηλές επιδόσεις ενός σκοπευτή, η οποία και θα ολοκληρωθεί στο επόμενο τεύχος Απριλίου. Αυτή η σειρά των πέντε προηγμένων προπονητικά άρθρων ήταν επιβεβλημένη να γίνει, όχι μόνο για να ικανοποιηθεί η απαίτηση των αναγνωστών, που ασχολούνται αγωνιστικά με τα αθλήματα του κυνηγετικού όπλου, αλλά και γιατί ποτέ στο παρελθόν δεν είχαν δημοσιευθεί στον ελληνικό χώρο, εξειδικευμένα άρθρα αυτής της θεματολογίας των συγκεκριμένων αθλημάτων (skeet, trap, double trap, sporting). Είναι λοιπόν ιδιαίτερα σημαντικό για όσους ήδη ασχολούνται και για όσους θα ήθελαν να ασχοληθούν με αυτά τα αθλήματα να μελετήσουν και να αρχειοθετήσουν τα συγκεκριμένα άρθρα, που σίγουρα θα τους βοηθήσουν στο μοναχικό τους ταξίδι προς την σκοπευτική τους Ιθάκη.
Στην σκοποβολή του κυνηγετικού όπλου, όπως συνήθως συμβαίνει και σε άλλα δύσκολα Ολυμπιακά αθλήματα, θα πρέπει να διαχωρίσεις και να παραδεχτείς τις ιδιαιτερότητες του χαρακτήρα σου, που έχουν σχέση με την εκμάθηση. Πολλές φορές ο σκοπευτής δεν γνωρίζει τις θετικές ή τις αρνητικές επιπτώσεις από την ανακάλυψη αυτών των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του εσωτερικού του κόσμου και βρίσκεται προ εκπλήξεων, όταν έχει εισχωρήσει για τα καλά στην αγαπημένη του δραστηριότητα. Εδώ είναι χρήσιμο να αναφέρω μια σύντομη και ενδιαφέρουσα περίπτωση από την Ιαπωνική ιστορία. Ένα έφηβος της παλιάς εποχής είχε μεγάλη επιθυμία να γίνει ο μεγαλύτερος ξιφομάχος της Ιαπωνίας. Αναζήτησε λοιπόν σχολαστικά και βρήκε τον καλύτερο δάσκαλο ξιφομαχίας εκείνης της εποχής στον τόπο του. Όταν λοιπόν έφτασε στη σχολή του δασκάλου, οι βοηθοί του τον απέπεμψαν λόγω φόρτου εργασίας. Όμως εκείνος δεν έφυγε, κάθισε καρτερικά έξω από την πόρτα της σχολής, μέχρι που αποκοιμήθηκε. Ο νεαρός συνέχισε αποφασιστικά να πηγαίνει και να περιμένει υπομονετικά έξω από την πόρτα για έξι μήνες. Όταν κάποια μέρα συναντήθηκε με τον δάσκαλο, εκείνος του δήλωσε ότι δεν είχε χρόνο για να ασχοληθεί μαζί του και το μόνο που μπορούσε να του προσφέρει ως ανταμοιβή για την υπομονή του ήταν να εργαστεί φροντίζοντας τον κήπο και μαζεύοντας ξύλα γύρω από την σχολή και το σπίτι του. Αυτή η περισυλλογή των ξύλων απαιτούσε διαφορετικό τρόπο κοψίματος, ώστε τα ξύλα να ταιριάζουν στα διαφορετικά τζάκια (μεγάλα, μικρά, μαγειρέματος, κ.λ.π.) της σχολής και του σπιτιού. Μετά από αρκετό καιρό επιμελούς εργασίας, ζήτησε για ακόμη μία φορά από τον δάσκαλο να τον δεχτεί για προπόνηση. Εκείνος, ικανοποιημένος από την εργατικότητα του νεαρού και αποκομίζοντας τα συμπεράσματα που ήθελε, τον οδήγησε στη σχολή και του έδωσε σαν ανταμοιβή ένα ξίφος. Είμαι σίγουρος ότι όλοι μπορείτε να μαντέψετε την συνέχεια και το τέλος αυτής της ιστορίας.
Υπάρχουν τρεις μεγάλες κατηγορίες σκοπευτικών χαρακτήρων προς εκμάθηση που διαφέρουν σημαντικά μεταξύ τους, αλλά που μέσα σε αυτές τις τρεις κατηγορίες θα συναντήσουμε την πλειονότητα των σκοπευτών.
1. Ο ΕΠΙΠΟΛΑΙΟΣ
Αυτός ο τύπος χαρακτήρα προσεγγίζει την κάθε περίπτωση και το κάθε συμβάν που έχει σχέση με την αθλητική του ενασχόληση με υψηλό αρχικό ενθουσιασμό. Αυτοί οι τύποι αγαπούν τις νέες εμπειρίες, τον εξοπλισμό, τον ρουχισμό και όλες τις σχετικές συζητήσεις και σχόλια, έλκονται από την λάμψη και την φωτεινότητα μιας νέας ενασχόλησης με όλη την περιπέτεια που αυτή προσφέρει. Γι αυτούς, η αρχική πρόοδος αποτελεί σημαντικό γεγονός σε τέτοιο βαθμό που να μιλούν συνεχώς γι αυτό στους φίλους τους, την οικογένειά τους και οπουδήποτε αλλού βρίσκουν ευκαιρία για την δεξιοτεχνία τους στη νέα τους ενασχόληση. Φροντίζουν να εκμεταλλεύονται κάθε ευκαιρία για προπόνηση, ακόμη και εις βάρος άλλων αγαπημένων δραστηριοτήτων. Κατόπιν επέρχεται ο όλεθρος. Εμφανίζεται ξαφνικά μια συσσώρευση μικρών λαθών, που συνοδεύεται από έλλειψη ικανότητας εντοπισμού τους και τα οποία βέβαια είναι υπεύθυνα για την άστατη απόδοση του σκοπευτή με αποτέλεσμα να τον «γονατίσουν». Ο υπέρμετρος αρχικός ενθουσιασμός για την κατάκτηση του αθλήματος, σε συνάρτηση με τα μαθησιακά «πασαλείμματα» δημιουργούν μια αναπόφευκτη και οδυνηρή πτώση. Αυτοί λοιπόν αρχίζουν να προφασίζονται ότι ασχολούνται σοβαρά με αυτό, όμως δεν ρίχνουν τον εγωισμό τους πλέον για να μάθουν το άθλημα. Τότε αρχίζουν να συνειδητοποιούν μέσα τους, ότι η σκοποβολή δεν είναι γι αυτούς, ότι είναι απαιτητική, κουραστική, κ.λ.π. Εκεί αρχίζουν να σου λένε ότι δεν συνάντησαν στην σκοποβολή κάτι μοναδικό, κάτι υπέροχο, κάτι που να ικανοποιήσει τις προσωπικές τους απαιτήσεις. Ήρθε η ώρα να γυρίσουν την προσοχή τους προς ένα άλλο άθλημα, διαφορετικό, που θα τους επιτρέψει να κάνουν μία νέα αρχή, με ένα νέο και «ηχηρό» επαναπροσδιορισμό των ενδιαφερόντων τους. Εδώ βέβαια εμφανίζεται ένα εύλογο ερώτημα. Μπορούν αυτοί οι σκοπευτές να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για μια σκοπευτική ανάκαμψη με ταυτόχρονο σταμάτημα της κατρακύλας τους στο γκρεμό; Το πιο πιθανό που μπορεί να συμβεί σε αυτούς, είναι να σταματούν σε σύντομες και μικρές βελτιώσεις. Στην σκοποβολή του κυνηγετικού όπλου, ο απρόσεκτος και ο «τσαπατσούλης» έχει περισσότερες δυνατότητες επιλογής στην αλλαγή του κακού κλίματος από οποιοδήποτε άλλο άθλημα. Μπορεί να αλλάξει όπλο, εξοπλισμό, προπονητή, σκοπευτικό σύλλογο και λοιπούς γνωστούς. Με αυτό τον τρόπο παραμένει στο άθλημα που ξεκίνησε και αρνείται πεισματικά να το αλλάξει, χωρίς όμως τις πραγματικές βελτιώσεις που απαιτούνται, απλά τροφοδοτεί τον αρχικό ενθουσιασμό του με διαφορετικό τρόπο. Αν παραμείνει, απλά θα συντηρεί το άθλημα και μία ζωή θα ανεβοκατεβαίνει στην πλαγιά χωρίς να φτάσει ποτέ στην κορφή.
2. Ο ΑΓΧΩΤΙΚΟΣ
Αυτός ο χαρακτήρας δεν δέχεται το «καλύτερα να είσαι δεύτερος». Αυτοί οι σκοπευτές ενδιαφέρονται μόνο για τα υψηλά σκορ και επιθυμούν να τα επιτύχουν γρήγορα και με οποιονδήποτε τρόπο. Από την πρώτη κιόλας εμφάνισή τους στα σκοπευτήρια έχουν έμμονη ιδέα να φθάσουν όσο το δυνατόν πιο σύντομα στην πρώτη κατηγορία του αθλήματός τους. Θέλουν διακαώς να αναπτύξουν μια κορυφαία σκοπευτική επιδεξιότητα από τα πρώτα κιόλας μαθήματα, καταπίνοντας όλες τις πληροφορίες που φθάνουν στα χέρια τους από οπουδήποτε (βιβλία, βιντεοκασέτες, περιοδικά, διαδίκτυο). Έτσι νομίζουν και δυστυχώς το πιστεύουν ότι με αυτό τον τρόπο θα βρουν το μονοπάτι που θα τους οδηγήσει γρήγορα στην επιτυχία. Η εξέλιξη αυτής της έμμονης ιδέας, πολλές φορές παίρνει τρομακτικές διαστάσεις, σε επίπεδα που επισκιάζει τις χρήσιμες πλευρές που θα πρέπει να εξετάσει. Το προσωπικό πείσμα επιφέρει συνεχώς λάθη και η εκμάθηση βυθίζεται μέσα σε ένα αγχωτικό τέλμα. Αυτός ο χαρακτήρας πολλές φορές αδυνατεί να καταλάβει ότι υπάρχει και άλλο μονοπάτι που του διέφυγε. Παραμένουν εκεί μέσα διπλασιάζοντας τις προσπάθειές τους και αγωνίζονται σκληρά σε λανθασμένη κατεύθυνση. Ρίχνουν ξοδεύοντας πολύ περισσότερα φυσίγγια και παίρνουν ακόμη περισσότερες πληροφορίες από διάφορες πηγές, χωρίς να εξετάζουν την εγκυρότητά τους. Πιστεύουν ότι με την χρηματική ισχύ θα αγοράσουν την σύντομη επιτυχία ή έστω τα εφόδια για μια γρήγορη βελτίωση ψάχνοντας επίμονα τη χρυσή λύση. Μπορεί σε αυτό το στάδιο να υπάρξουν κάποια σημεία ανόδου της απόδοσης, που όμως ενισχύουν την έμμονη ιδέα παρά βελτιώνουν την τεχνική του σκοπευτή. Διότι, τα τεχνικά θεμέλια δεν έχουν μπει από την αρχή σε σωστή σειρά και το οικοδόμημα είναι μια προχειροκατασκευή. Έτσι λοιπόν εκείνα τα σημεία ανόδου θα συνοδευτούν από μία δραματική πτώση και δεν είναι απίθανη η περίπτωση που κάποιος από αυτή την κατηγορία βρίσκεται σε θέση να επιτύχει κάποια μέρα 120 στα 125 στο trap ή το skeet . Αυτό όμως αντί για λύτρωση μπορεί να επιφέρει την δυστυχία, διότι το πιθανότερο είναι να μην το ξεπεράσει ποτέ, αλλά ούτε και να το επαναλάβει. Δημιουργείται ένα αγχώδες πείσμα, ισχυρότερο του αρχικού, που «τυφλώνει» τα μάτια της λογικής και δεν αφήνει αυτούς τους σκοπευτές να δουλέψουν στα εργασιακά πλαίσια που απαιτεί μία υψηλή επίδοση. Ούτε έχουν και την διαύγεια να αναζητήσουν λύσεις με προπονητική υποστήριξη αυτού του επιπέδου. Θα γυρίζουν μόνοι μέσα σε ένα λαβύρινθο προσωπικών επιλογών και τεχνασμάτων, αναζητώντας απελπισμένα τη σωστή δίοδο προς την επίδοση που κάποτε είχε επιτευχθεί και τώρα φαντάζει απρόσιτη.
Στο επόμενο τεύχος θα γνωρίσουμε τον τρίτο σκοπευτικό χαρακτήρα καθώς και προτάσεις για βελτίωση που έχουν δοκιμαστεί με επιτυχία.